Posts Tagged ‘Malaysia’


Hari 6 Januari, sudah enam hari kita berada di tahun baru. Pelabagai kenangan pahit manis suka duka aku lalui sepanjang 2010.

Antara peristiwa yang akan kekal selama-lamanya dalam ingatan aku ialah kehilangan papa pada 27 Ramadhan. Itu akan kekal selama lamanya. Dan juga perlantikan aku sebagai BRAND OWNER untuk http://www.online,tutor.com.my. Perlantikan ini bukanlah sesuatu yang boleh dibanggakan pun, ia lebih menjurus kepada untuk aku memperbaiki lagi kelemahan yang ada dalam Tutor Online ni.

Namun cabarannya bukan pada 2010 tetapi pada 2011! Aku masa tahun baru hari itu pun tak ke mana-mana kerana hari ini genaplah aku demam selsema dan batuk-batuk selama dua minggu! Mengalahkan H1N1 pulak.

2011 membuka tirainya dengan melihatkan puteri kesayangan aku masuk darjah satu. Dia aku pilih untuk bersekolah di SK Assunta PJ. Bukan apa, bak kata Usop dalam filem Hantu Kak Limah Balik Rumah, ‘English education ni penting Usin!”

Aku nak yang terbaik untuk anak-anak aku. Hari pertama Aaliyah ke sekolah, aku dan mamanya yang panik. Dia selamba cool as ice aje. Pagi-pagi lagi mamanya siapkan dia untuk ke KAFA di Taman Datuk Harun. Mamanya sanggup skodeng di luar pagar. Hati ibu kan. Padahal Umi (mak mertua aku) mengajar di sekolah tersebut dan rupa-rupanya Aaliyah anak murid Umi lagi. Mau jadi anak murid kesayangan ni.

Memandangkan van sekolah yang kami atur awal-awal semenjak Disember 2010 pulak tiba-tiba kata tak lalu Sekolah Agama tu, aku terpaksa menghantar Aaliyah ke sekolah. Ayunya aku lihat dia bertudung labuh. Hari pertama persekolahan aje dah ada masalah. Berlaku litar pintas maka bomba telah menutup jalan. Dah la tu, hujan pulak mencurah curah bak tiada penghujung petang itu. Dah dekat pukul satu suku, wife aku ambil keputusan untuk berjalan sejauh 100 meter ke sekolah Aaliyah.

Aku pula pusing balik dan hantar Ferhad dan Rashidi ke rumah Umi. Sekali wife aku call dia kata aku tak perlu tergesa-gesa ke sana kerana jalan masih sesak dengan kenderaan ibu bapa murid-murid darjah satu.

Oh ya, ibubapa digalakkan untuk berada di kawasan sekolah selama tiga hari bagi memberi semangat dan tunjuk ajar seperti membeli makanan di kantin dan sebagainya kepada anak-anak mereka. Wife kata dia nak balik naik bas sahaja dengan Aaliyah. Ada ke suami sampai hati tengok bini naik bas dengan anak pada hari pertama persekolahan? Dalam jam empat setengah aku ke SK Assunta semula, Masa tu panas meremang. Yelah dah hujan setengah hari,

Aku call wife aku, rupa-rupanya dia tengah beratur membeli buku dan katanya dah dua jam dia beratur. Siap berganti-ganti duduk dengan dua lagi ibu yang dikenalinya semenjak hari orientasi lagi.

Pendekkan cerita petang tu aku lihat Aaliyah gembira. Dia kata dia suka sekolah ni kerana ada kawan-kawan baru, cikgunya baik dan macam-macam lagi celotehnya. Aku masa tunggu dia balik tu aku sempatlah dapat van sapu untuk ambil dan hantar Aaliyah.

Itu satu cerita, cerita kedua pula, aku ditawarkan untuk menjadi DJ radio. Radio mana? ERA? Bukan. HOT FM? Pun bukan. Sebenarnya aku akan berDJ di http://www.funker.fm. Ianya sebuah stesen radio dalam talian (online) yang sah. Mereka mempunyai sijil pengesahan dari RIM dan MACP.

Sabtu ni aku mula bertugas. Nanti aku cerita apa pengalamannya. Nak sambung tengok cerita SALT kejap ni. Juling mata aku tengok Angelina Jolie. Salam sayang, GAMBATENEEE!!!!!


Aku agak terpanggil semenjak dua ni tentang hubungan kita dengan Indonesia. Agaknya inilah tanda-tanda kiamat akan berlaku kerana seingat aku arwah ustazah aku pernah kata apabila negara sesama Islam akan berperang maka itu tanda-tanda besar kiamat dah dekat.

Yang aku hairankan, kenapa isu rendang milik siapa, pendet sapa punya, batik siapa punya hendak dijadikan punca berperang? Sesama Islam pulak tu! Sedihkan? Sebab isu kecil ini maka rakyat Malaysia di Indonesia mahu ditikam dengan buluh runcing?

Bagaimana pula jenayah seperti rogol, bunuh, samun, rompak dan lain-lain lagi dilakukan pendatang asing tanpa izin dari sana? Adakah kita dengar dalam berita kepala mereka dipancung tentera Fisabilillah kita? Atau adakah kita mengadakan demonstrasi meminta kerajaan mengusir mereka pulang kerana habis tanah-tanah rezab negara kita dirompak mereka untuk dijadikan penempatan? Adakah kita dengar juga penempatan mereka ini diranapkan pihak-pihak berkuasa tempatan? Malah kerajaan Malaysia sendiri mengamalkan sikap anak kera di hutan di susukan anak sendiri mati kelaparan.

Aku cakap perumpamaan ini kerana jika kita kaji betul-betul, masih banyak dan ramai masyarakat miskin tegar di negara kita punyalah payah nak dapat bantuan akan tetapi apabila negara jiran kita dalam kesusahan, di TV, akhbar dan radio semua meminta rakyat Malaysia menghulurkan bantuan kepada mereka. Kita sudi membantu kerana kita fikir mereka saudara Islam kita malah banyak budaya kita dikongsi bersama. Apa salahnya kalau kita berkongsi? Kami tidak pernah pula dengan bangganya melaungkan ini hak kami, atau ini milik kami melainkan ianya benar. Tanahair kami Malaysia milik kami namun begitu banyak pendatang asing tanpa izin mencari rezeki di tanahair kami, maka tidak pula kami menghalau mereka.

Ayuh Indonesia dan Malaysia. Kita berdamai sahaja. Apa guna kita berperang sesama Islam? Lebih afdal kita perangi musuh Islam seperti Amerika dan Yahudi. Mereka yang menggangap Islam itu pengganas akan berasa lega dan suka apabila melihat kita bergaduh dan berperang sesama sendiri. Tidakkah kalian lihat apa tersirat di sebalik propaganda ini?

Aku bagi pihak rakyat Malaysia ingin mengucapkan salam takziah kepada rakyat Indonesia yang ditimpa gempa bumi tempohari. Kami panjatkan doa ke hadrat Illahi semoga rakyat kamu yang ditimpa musibah ini supaya sabar menempuhi ujianNYA.

Marilah kita sama-sama berdamai demi keharmonian dan kesejahteraan bersama. Tiada gunanya kita berperang. Haram hukumnya kamu mengambil darah orang Islam… astaghfirullahalazim…


Bagi sesiapa yang belum pernah menonton filem pendek bersempena 1Malaysia ni, pergilah ke http://15malaysia.com/films/meter/ untuk melihat Khairy Jamaludin yang berlakon sebagai pemandu teksi yang juga merupakan bekas ketua pemuda UMNO.

Pada aku, ada elemen berunsur peribadi di dalam video ini terutama sekali apabila dia menyentuh FAM dan juga PPSMI. Tengok sendiri dan nilaikan.

Pada aku juga, KJ ni lagi sesuai jadi pelakon kerana dia nampak hidup dalam ni. Berhenti politik masuk arena lakonan, lagi glamour KJ oi!

Ni bukan lah lakonan tapi salah satu lagi yang aku jumpa dalam youtube…

<object width=”425″ height=”344″><param name=”movie” value=”http://www.youtube.com/v/fHa-W1QNU2Q&hl=en&fs=1″></param><param name=”allowFullScreen” value=”true”></param><param name=”allowscriptaccess” value=”always”></param><embed src=”http://www.youtube.com/v/fHa-W1QNU2Q&hl=en&fs=1&#8243; type=”application/x-shockwave-flash” width=”425″ height=”344″ allowscriptaccess=”always” allowfullscreen=”true”></embed></object>